CSN Calma ocenianie kształtujące
szkoła podstawowa,  szkoła ponadpodstawowa

Kreatywne metody oceniania kształtującego

W obliczu dynamicznych zmian w dziedzinie edukacji, ocenianie kształtujące staje się nie tylko nowoczesnym podejściem, ale również kreatywnym narzędziem wspierającym rozwój uczniów. W tym artykule przyjrzymy się kreatywnym metodom oceniania kształtującego, takim jak portfolio uczniowskie, samoocena i współocena, oraz spotkania indywidualne z nauczycielem.

Portfolio uczniowskie jako narzędzie dokumentowania postępów i osiągnięć

Świadectwo rozwoju

Portfolio uczniowskie to nie tylko zbiór prac, ale przede wszystkim dokumentacja procesu uczenia się. Wprowadzając element refleksji, uczniowie nie tylko prezentują swoje osiągnięcia, ale również analizują, jak doszli do obecnej pozycji, co sprzyja głębszemu zrozumieniu materiału.

Różnorodność osiągnięć

Portfolio pozwala uwzględnić różnorodne formy osiągnięć, niekoniecznie związane tylko z wynikami egzaminów. Może to być projekt, praca pisemna, czy inna działalność, która ukazuje szeroki wachlarz umiejętności i kompetencji ucznia.

Motywacja i zaangażowanie

Kiedy uczniowie widzą konkretne dowody swojego postępu, zwiększa to ich motywację do dalszej nauki. Portfolio staje się narzędziem budującym pewność siebie i wiarę we własne umiejętności.

Samoocena i współocena jako elementy budujące samodzielność ucznia.

Samoocena jako narzędzie refleksji

W ocenianiu kształtującym, samoocena staje się integralną częścią procesu uczenia się. Uczniowie są zachęcani do samodzielnego oceniania swoich umiejętności i postępów. To umożliwia im świadome spojrzenie na swoje mocne strony oraz obszary, w których mogą się jeszcze rozwijać.

Współocena jako budowanie kompetencji społecznych

Współocena to nie tylko ocenianie przez nauczyciela, ale także przez rówieśników. Uczniowie uczą się od siebie nawzajem, co rozwija ich umiejętności interpersonalne, empatię, i zdolność do budowania przekazu konstruktywnej krytyki.

Spotkania indywidualne z nauczycielem w celu omówienia postępów i ustalenia celów rozwojowych.

Osobiste podejście do rozwoju

Spotkania jeden na jeden pozwalają nauczycielowi poznać indywidualne potrzeby ucznia. To również okazja do omówienia sukcesów i wyzwań oraz ustalenia spersonalizowanych celów rozwojowych.

Budowanie relacji nauczyciel-uczeń

Spotkania indywidualne tworzą przestrzeń do budowania zaufania i relacji między nauczycielem a uczniem. Uczniowie czują się bardziej zrozumiani i wspierani, co wpływa korzystnie na ich rozwój.

Planowanie ścieżki edukacyjnej

Dzięki spotkaniom indywidualnym, nauczyciele mogą pomóc uczniom w planowaniu swojej ścieżki edukacyjnej. Ustalanie celów rozwojowych staje się wspólnym wysiłkiem, co zwiększa zaangażowanie ucznia w własną naukę.

Ocenianie kształtujące, wykorzystujące kreatywne metody, nie tylko mierzy postępy uczniów, ale także staje się narzędziem budującym samodzielność, rozwijającym umiejętności społeczne, i wspierającym indywidualny rozwój każdego ucznia. To nowoczesne podejście ukierunkowane na wszechstronny rozwój jednostki, co w dzisiejszym świecie edukacji staje się niezbędne.

Ciekawi Cię temat oceniania kształtującego oraz mentoringu w edukacji? Zapraszamy na nasze szkolenia!

No Posts Found!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz, przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close