CSN Calma ocenianie kształtujące
szkoła podstawowa,  szkoła ponadpodstawowa

Podstawowe założenia oceniania kształtującego​

W dzisiejszym dynamizującym się środowisku edukacyjnym, tradycyjne metody oceniania przestają wystarczać w dostosowaniu się do zmiennych potrzeb uczniów. W odpowiedzi na te wyzwania, ocenianie kształtujące staje się powszechnie uznanym podejściem, kładącym nacisk na feedback jako narzędzie motywujące i kierujące rozwojem, oraz promującym aktywną rolę ucznia w procesie oceny.

Akcent na feedback jako narzędzie motywujące i kierujące rozwojem.​

Tradycyjne oceny często ograniczają się do przydzielenia punktów lub oceny końcowej, pozostawiając ucznia z ograniczonym zrozumieniem, dlaczego popełnił błąd czy jakie są konkretne obszary do poprawy. W przeciwieństwie do tego, ocenianie kształtujące stawia feedback w centrum uwagi.

Indywidualny charakter feedbacku

W ocenianiu kształtującym, feedback ma charakter indywidualny i dostosowany do konkretnych potrzeb ucznia. Zamiast ogólników, nauczyciele skupiają się na konkretnych osiągnięciach i obszarach, które wymagają uwagi. To podejście nie tylko motywuje uczniów, ale także skuteczniej kieruje ich rozwojem.

Feedback jako część procesu uczenia się

W ocenianiu kształtującym feedback nie jest jednorazową informacją zwrotną. To dynamiczny proces, w którym nauczyciele i uczniowie utrzymują stały dialog. Feedback nie tylko informuje o błędach, ale również kieruje dalszymi krokami, inspirując ucznia do samodzielnego eksplorowania tematu.

Rola ucznia jako aktywnego uczestnika procesu oceny.​

Samoocena

W ocenianiu kształtującym, uczniowie są zachęcani do samooceny. Samoocena nie tylko pozwala uczniom zrozumieć swoje mocne strony, ale również kształtuje umiejętność realistycznego spojrzenia na obszary do poprawy.

Współocena

Aktywna rola ucznia obejmuje także współocenę, czyli ocenianie przez współuczniów. Ten element kształtującego podejścia promuje współpracę, budowanie umiejętności interpersonalnych, oraz zwiększa zrozumienie różnych perspektyw.

Uczeń jako partner w procesie nauczania

Ocenianie kształtujące zmienia tradycyjną hierarchię nauczyciel-uczeń, przekształcając ucznia w aktywnego partnera w procesie nauczania i oceniania. Uczeń jest bardziej zaangażowany w swoją naukę, co wpływa korzystnie na motywację i efektywność edukacyjną.

Podkreślając rolę feedbacku i ucznia w procesie oceniania, ocenianie kształtujące ukazuje nowoczesną perspektywę na rozwój edukacyjny. To podejście nie tylko dostosowuje się do indywidualnych potrzeb uczniów, ale również promuje samodzielność, współpracę i rozwój kompetencji społecznych, co stanowi klucz do sukcesu w dzisiejszym świecie.

Jeśli ciekawi Cię temat oceniania kształtującego jako innowacyjnego podejścia do rozwoju edukacyjnego, zapraszamy na nasze szkolenia!

No Posts Found!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz, przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close