CSN Calma ocenianie kształtujące
szkoła podstawowa,  szkoła ponadpodstawowa

Wyzwania wprowadzania oceniania kształtującego w szkole​

Wprowadzenie nowoczesnych metod oceniania, zwłaszcza oceniania kształtującego, to rewolucja w systemie edukacyjnym, ale również wyzwanie stawiane przed nauczycielami, uczniami i całym systemem szkolnictwa. W tym artykule przyjrzymy się głównym wyzwaniom związanym z wprowadzaniem oceniania kształtującego, takim jak opór wśród nauczycieli i uczniów oraz konieczność dostosowania programów nauczania do nowego podejścia.

Opór wśród nauczycieli i uczniów.​

Tradycyjne podejście do oceniania

Jednym z głównych wyzwań przy wprowadzaniu oceniania kształtującego jest opór wynikający z zakorzenionego tradycyjnego podejścia do oceniania. Nauczyciele, przyzwyczajeni do przypisywania punktów i ocen, mogą odczuwać opór wobec zmiany roli na mentora i przewodnika.

Obawy dotyczące sprawiedliwości i obiektywności

Niektórzy nauczyciele obawiają się, że ocenianie kształtujące może prowadzić do subiektywności i braku obiektywności w ocenach. Również uczniowie, przyzwyczajeni do tradycyjnych miar sukcesu, mogą odczuwać niepewność wobec nowego systemu.

Wyzwania związane z nawykami

Zmiana nawyków edukacyjnych i podejścia do oceniania może być trudna zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Przestawienie się z roli oceniającego na rolę wspierającego wymaga czasu i zaangażowania.

Konieczność dostosowania programów nauczania do nowego podejścia.​

Zmiana priorytetów edukacyjnych

Wprowadzenie oceniania kształtującego wymaga od szkół i nauczycieli redefiniowania priorytetów edukacyjnych. Zamiast skupiania się wyłącznie na wynikach egzaminów, konieczne jest zwrócenie uwagi na rozwój umiejętności metakognitywnych, kreatywności i współpracy.

Adaptacja istniejących programów nauczania

Nowoczesne podejście do oceniania wymaga dostosowania istniejących programów nauczania. Nauczyciele muszą znaleźć równowagę między zachowaniem pewnych elementów tradycyjnych programów a wprowadzeniem nowych elementów wspierających rozwój umiejętności.

Szkolenia i wsparcie dla nauczycieli

Konieczne jest zapewnienie nauczycielom odpowiednich szkoleń i wsparcia, aby umożliwić im dostosowanie programów nauczania do nowego podejścia. Brak wsparcia może prowadzić do frustracji i utrudniać skuteczne wdrożenie zmian.

Wprowadzenie oceniania kształtującego niesie ze sobą nie tylko korzyści, ale również wyzwania. Konieczność przezwyciężenia oporu wśród nauczycieli i uczniów, a także dostosowania programów nauczania do nowego podejścia, wymaga staranności, elastyczności i zaangażowania wszystkich stron. Jednak efekty w postaci lepszego zrozumienia materiału, rozwinięcia umiejętności miękkich i zwiększenia motywacji do nauki mogą przewyższyć wszelkie trudności.

Ciekawi Cię temat oceniania kształtującego? Zapraszamy na nasze szkolenia!

No Posts Found!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz, przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close