CSN Calma ocenianie kształtujące
szkoła podstawowa,  szkoła ponadpodstawowa

Ocenianie kształtujące jako kluczowe narzędzie wspierające rozwój uczniów

W obliczu szybkich zmian w świecie edukacji, ocenianie kształtujące wyłania się jako kluczowe narzędzie wspierające rozwój uczniów. W tym artykule skoncentrujemy się na korzyściach, jakie uczniowie odnoszą dzięki wprowadzeniu nowoczesnego podejścia do oceniania, a mianowicie rozwijaniu umiejętności metakognitywnych i samoregulacyjnych, motywacji do nauki poprzez aktywną rolę w procesie oceny oraz zwiększeniu świadomości własnych mocnych stron i obszarów do poprawy.

Rozwój umiejętności metakognitywnych i samoregulacyjnych.

Rozumienie procesu uczenia się

Ocenianie kształtujące skupia się nie tylko na wynikach, ale również na samym procesie uczenia się. Uczniowie uczą się analizować, jakie strategie są dla nich skuteczne, co buduje ich umiejętności metakognitywne, czyli zdolność do świadomego monitorowania i regulowania własnego myślenia.

Samoregulacja jako klucz do samodzielności

Ocenianie kształtujące wspiera rozwijanie umiejętności samoregulacji, czyli zdolności do planowania, kontrolowania własnych działań i dostosowywania ich w miarę potrzeb. Uczniowie stają się bardziej samodzielni, co przekłada się na ich zdolność do skutecznego radzenia sobie z trudnościami i wyzwania.

Motywacja do nauki poprzez aktywną rolę w procesie oceny.​

Angażująca forma feedbacku

W ocenianiu kształtującym, feedback staje się interaktywnym procesem, w którym uczniowie nie są jedynie pasywnymi odbiorcami informacji zwrotnej. Aktywna rola ucznia w zrozumieniu feedbacku sprzyja zwiększeniu zaangażowania i motywacji do dalszego rozwoju.

Tworzenie własnych celów

Uczestnictwo uczniów w ustalaniu celów oceniania stymuluje ich motywację. Kiedy uczniowie uczestniczą w procesie decyzyjnym dotyczącym własnej oceny, stają się bardziej zaangażowani w osiąganie wyznaczonych celów.

Zwiększenie świadomości własnych mocnych stron i obszarów do poprawy.​

Konstruktywna samoocena

Ocenianie kształtujące promuje konstruktywną samoocenę, gdzie uczniowie nie tylko identyfikują swoje mocne strony, ale również aktywnie pracują nad ich rozwinięciem. To buduje pozytywne podejście do nauki, wzmacniając uczucie własnej wartości.

Indywidualne ścieżki rozwoju

Dzięki zindywidualizowanemu podejściu do oceniania, uczniowie są w stanie skoncentrować się na obszarach, w których chcą się rozwijać. Zamiast obawiać się ocen, zaczynają postrzegać oceny jako wskazówki do doskonalenia swoich umiejętności.

Ocenianie kształtujące nie tylko dostosowuje się do indywidualnych potrzeb uczniów, ale przekształca sposób, w jaki sami uczniowie postrzegają proces uczenia się. Korzyści płynące z rozwoju umiejętności metakognitywnych, motywacji poprzez aktywną rolę w procesie oceny, oraz zwiększenia świadomości własnych mocnych stron i obszarów do poprawy, tworzą solidne fundamenty dla nowoczesnej perspektywy na rozwój edukacyjny.

Ciekawi Cię temat oceniania kształtującego? Zapraszamy na nasze szkolenia!

No Posts Found!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz, przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close