CSN Calma ocenianie kształtujące
szkoła podstawowa,  szkoła ponadpodstawowa

Ocenianie kształtujące a wpływ nauczycieli na proces nauczania

W dzisiejszym dynamicznym środowisku edukacyjnym, rola nauczyciela ewoluuje wraz z wprowadzeniem oceniania kształtującego. W tym artykule skoncentrujemy się na kluczowych aspektach wpływu nauczycieli na proces nauczania, zwracając uwagę na przygotowanie do skutecznego stosowania oceniania kształtującego oraz zmianę roli nauczyciela z egzaminatora na mentora i przewodnika.

Przygotowanie nauczycieli do skutecznego stosowania oceniania kształtującego.​

Nowoczesne metody nauczania

Ocenianie kształtujące wymaga od nauczycieli przyswajania nowych umiejętności i metod nauczania. Dlatego kluczowe jest zapewnienie nauczycielom odpowiedniego przygotowania, które uwzględnia zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne aspekty oceniania kształtującego.

Rozwój umiejętności oceniania

Nauczyciele potrzebują wsparcia w rozwijaniu umiejętności oceniania, które nie tylko koncentrują się na wynikach, ale również na procesie uczenia się. Szkolenia i warsztaty mogą pomóc nauczycielom w zrozumieniu skomplikowanego charakteru oceniania kształtującego.

Dostosowanie do indywidualnych potrzeb uczniów

Przygotowanie nauczycieli do oceniania kształtującego obejmuje także umiejętność dostosowywania ocen do indywidualnych potrzeb uczniów. To wymaga zdolności do zindywidualizowanego podejścia, identyfikowania różnic w poziomie umiejętności i dostosowywania procesu nauczania w oparciu o te różnice.

Zmiana roli nauczyciela z egzaminatora na mentora i przewodnika.​

Aktywna rola w procesie uczenia się

Ocenianie kształtujące przekształca rolę nauczyciela z egzaminatora w aktywnego mentora. Nauczyciele stają się przewodnikami w procesie uczenia się, angażując uczniów w dialog, wspierając ich samodzielną pracę i zachęcając do refleksji.

Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych

Nowa rola nauczyciela obejmuje również wspieranie rozwoju kompetencji społecznych uczniów. Zamiast skupiać się jedynie na przekazywaniu informacji, nauczyciele pomagają uczniom w rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, pracy zespołowej i budowania zdolności komunikacyjnych.

Indywidualizacja wsparcia

Ocenianie kształtujące wymaga od nauczycieli indywidualizacji wsparcia dla uczniów. Nauczyciele stają się bardziej elastyczni, dostosowując swoje podejście do unikalnych potrzeb każdego ucznia, co sprzyja bardziej zindywidualizowanemu procesowi nauczania.

Wprowadzenie oceniania kształtującego to nie tylko zmiana systemu ocen, ale przede wszystkim transformacja roli nauczyciela. Przygotowanie nauczycieli do efektywnego stosowania oceniania kształtującego oraz zmiana ich roli z egzaminatora na mentora i przewodnika stanowi klucz do sukcesu w nowoczesnym środowisku edukacyjnym, gdzie rozwój uczniów jest priorytetem.

Ciekawi Cię temat oceniania kształtującego oraz mentoringu w edukacji? Zapraszamy na nasze szkolenia!

No Posts Found!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona wykorzystuje pliki cookies jak każda inna strona. Wchodząc na stronę wyrażasz na nie zgodę według ustawień Twojej przeglądarki. Możesz je w każdej chwili zmienić, a jeśli tego nie zrobisz, przeglądanie strony nastąpi z wykorzystaniem tych plików. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close